Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Temat : Czym jest antropologia ?
Termin antropologia w dzisiejszym znaczeniu tego slowa ma dluga historie. Narodziła się w połowie XIX wieku , kiedy to pewien Szwajcar Chavannes o eseju o wychowaniu intelektualnym , wprowadzil obok terminow etnologia i etnografia , specjalnie dla oznaczenia nowej nauki. Zdarza się tak , ze autorzy ststuja wspomniane wyzej terminy zamiennie jako okreslenia równoważne. Większość jednak roznicuje je wprowadzając odmienne kryteria zakresu znaczeniowego poszczególnych dyscyplin etnologicznych i ich wzajemnych relacji. Do zaproponowanych nazw dochodza jeszcze inne jak , np. antropologia kulturowa , antropologia spoleczna lub bardzo szeroki termin – nauki etnologiczne.

„PIERWSZYM PROBLEMEM TEJ NAUKI JEST JEJ NAZWA”

M.AUGE.

ETNOLOGIA – nauka o ludach , nie tylko zajmujaca się kultura , ale także strona fizyczna ludu. Po za własym kregu kulturowym.

ETNOGRAFIA- 1. ludoznawstwo , badania nad kultura ludow europejskich , ale we wlasnym kregu kulturowym.

2. Nauka niższego szczebla (prowadzenie prac terenowych) , nie interpretuje ich

PRZEDMIOT BADAŃ ANTROPOLOGI

Wyodebienie przedmiotu badan antropologii z zakresu badan innych nauk o człowieku, humanistycznych i społecznych , nie jest możliwe. Przedmiot badan antropologii w duzej mierze pokrywa się z przedmiotem badan socjologii , w mniejszych także nauk historycznych oraz innych nauk szczegółowych badających poszczególne dziedziny kultury. Przedmiotowa oderbnosc antropologii zwiazana jest z naciskiem na pewien typ problemow , ze sposobem ….

ROZNORODNOSC KULTUR

Antorpologia bada raczej ludy niż ludzi

Antropologia zajmuje się badaniem systemow różnorodności ludzkiej i bierze swój poczatek z fascynacji odmiennością kulturowa , egzotyka i rozmawitoscia obyczajow. Podstawowym pytaniem antropologii jest pytanie o to dlaczego moiwmy i działamy w tak wielu odmiennych jezykach.

Wiedza o kulturze europejskiej dokladnie tak samo pomoga zrozumiec kulture w ogole i różnorodność ludzka , jak wiedza o każdej innej kulutrze , na przykład liczącego kilkaset osob plemienia czy grupy lokalnej.

W praktyce przedmiotem badan antropologii w omawianej opcji była o jest często kulturowa różnorodność ale przede wszystkim kulturowa odmienność . istotne jest jednak nie ograniczanie się do faktu stwierdzenia odmienności , ale poszukiwania jej zrodla. Następstwem takiego podejścia jest fakt, ze antropologia traktuje kulture europejska , lub szerzej zachodnia jako jeden z bardzo wielu możliwych , obecnie realizowanych sposobow zycia człowieka. Wiedza na temat europejskiego systemu zycia jest tylko wiedza o jednym z wariantów organizowania zyca , które ludzkość stworzyla w ciagu swojej historii.

SPOLECZENSTWA PIERWOTNE

Żadna inna nauka i człowieku nie uczynila ze społeczeństw prostych zasadniczego przedmiotu swoich badan. Wśród merytorycznych przyczyn skupienia zainteresowania badaczy na społeczeństwach prostych można wyroznic czynniki o charakterze metodologicznym i praktycznym. Antropologia zwraca się ku badaniu izolowanych zbiorowości żujących na obsarach odległych od centrow cywilizacyjnych, na których w ciagu stuleci lub nawet tysiącleci rozwijaly się odrębne sposoby gospodarowania i odmienne wzorce kulturowe

Specyfika antropologii jest ze jako jedyna utworzyla swój wlasny przedmiot badan.

Spoleczenstwa pierwotne tworza określony typ zbiorowości z cechami które nie występują w społeczeństwach okreslanych jako cywilizowane. Wiedza o tych społeczeństwach nie może być zastapiona wiedza o jakimkolwiek innym typie społeczeństwa . należy podkreślić ze dokladnie to samo odnosi się do wiedzy o społeczeństwie rozwinietym . aby poznac pelna game zróżnicowania kultur , trzeba bowiem dotrzec do zróżnicowania zarówno miedzy roznymi typami społeczeństw jak i wewnątrz ich.

Obecnie wyroznikiem antropologii jest badanie różnorodności kultur , a nie konkretnego typu kultur.

W związku z utrata podstawowego niegdyś przedmiotu swoich badan . antropologia musi  (przynajmniej w pewnym zakresie) swój przedmiot badan zmieniac. Od kilku dziesięcioleci antropologia kulturowa skupia się na badaniu procesow przemian w obrebie spoleczeczenstw pierwotnych na skutek zderzenia się z cywilizacja europejska czyli procesem akulturacji.

SUBIEKTYWNY SENS ZJAWISK KULTUROWYCH.

Glowne zadanie antropologii , jakim jest poznawanie istoty różnorodności kulturowej, pociaga ze soba konieczności porównań miedzykulturowych, których warunkiem jest zrozumienie porównywanych kultur. Już w koncu XIX wieku Franz Boas ostrzegal , ze obserwacji obcych kultur towarzyszy na ogol powazny blad polegajacy na narzucaniu badanej rzeczywistości kategorii pojęciowych obserwatora . odtad coraz czesciej w antopologii pojawial się nacisk na rozumienie kultur w ich wlasnych kategoriach.

CZLOWIEK – ZJAWISKO BIO + SOCJO+KULTUROWE

Przedmiotem badan tej dyscypliny jest człowiek w jego wsich aspektach : społecznym , kulturowym, psychologicznym, fizycznym . nie jest jednak prawda , ze antropologia zajmowala się kiedykolwiek wsimi aspektami zcia człowieka.zajmuje się ona wszystkimi specyficznie ludzkimi aspektami…

Grozbe izolacji wiedzy o poszcsegolnych elementach zycia człowieka oddala wlasnie antropologia traktujaca człowieka integralna całość. Wynika to z trzech powiazanych ze soba przyczyn.

  1. Jest to rezultat historii tej dyscypliny , która jako jedna z najmłodszych nauk ukształtowała się wtedy , gdy większość innych szczegółowych nauk o człowieku były już rozwinie te lub rozwijaly się . zaistniala wiec konieczność wkroczenia i anektowania dziedziny zainteresowan nauk już uprawianych oraz wypracowania wlasnego całościowego spojrzenia na badane zagadnienia.

  2. Antropologia wyrosla z badan nad społeczeństwami slabo znanymi w związku z tym budzącymi zainteresowanie z każdego punktu widzenia . stad wziela się pewna powierchownosc pierwszych badan antropologicznych , a zarazem wielokulturowość i całościowy charakter spojrzenia na człowieka roznych kultur.

  3. Społeczeństwa , które zafascynnowaly pierwszych antropologow i które do dzis sa specyficzna domena ich badan, charakteryzowaly się małymi rozmiarami oraz stosunkowo uboga historia . umozliwia to badania ich we wszystkich aspektach jednosczesnie . w ten sposób powstaly technik produkcji. Wytworw materialnych, struktury społecznej, form kontrolo zachowan , obrzędowości , sztuki , wiedzy o przyrodzie  a także typu fizycznego danej zbiorowości . wzgledna prostota tych społeczeństw sprawiala , ze jeden badacz był w stanie ogarnąć wszelkie aspekty badanej kultury